בתביעות אזרחיות עוד לפני שמוגשת התביעה עצמה, יש לקבוע באיזה מחוז יתנהלו הדיונים המשפטיים, כשבכל מחוז בישראל ישנו בית משפט מחוזי אחד (באר שבע, ירושלים, חיפה, נצרת, המרכז – לוד ותל אביב) ומספר בתי משפט השלום.
ההחלטה לגבי הסמכות המקומית היא החלטה חשובה מאין כמוה, שכן אם אחד מהצדדים מתגורר במיקום המרוחק מבית המשפט שבו יתנהל הדיון, הרי הוא נמצא בעמדת נחיתות.
כפי שניתן להתרשם מתקנות סדר הדין האזרחי, תשמ"ד – 1984 (פרק ב': מקום השיפוט, סעיף 3), השאיפה היא לבוא לקראת הנתבע בכל הקשור לסמכות המקומית. כך לדוגמה תובענה שאינה כולה במקרקעין, ניתן יהיה להגיש בין היתר לבית המשפט שבאזור השיפוט שלו מצוי מקום המגורים של הנתבע או העסק שלו.
לרוע מזלם של חייבים רבים, לא כך הם פני הדברים בבקשות לפתיחת תיקים בהוצאה לפועל, שזוכים יכולים להגיש לכל לשכה שיראו לנכון.
עומד בפני פשיטת רגל ולא יודע למי לפנות?
משרד עו"ד דורה כהן ויצמן ושות' יעניק לך ייעוץ וליווי מקצועי עד להיחלצות מנטל החובות.
✓ ניסיון של למעלה מ -15 בתחום חדלות פירעון ✓ ייעוץ ראשוני ללא התחייבות ✓ נבחרי BDI CODE כאחד ממשרדי הבוטיק הטובים בארץ בתחום פירוקים כינוסים והסדרי חוב.
לייעוץ מעורך דין במשרדנו ללא התחייבות. צרו קשר או חייגו חינם לטלפון: 1-800-800-891
"הזוכה רשאי לבחור את הסמוכות המקומית בלשכת ההוצאה לפועל "
הקביעה שלעיל מופיעה בסעיף 6 (א) בחוק ההוצאה לפועל, תשכ"ז – 1967 ומשמעותה היא שכל זוכה יכול לפי שיקול דעתו להגיש בקשה לביצוע פסק דין מבלי להתחשב בנסיבות או במקום המגורים של החייב. רק כדי לסבר את האוזן נציין כי באופן עקרוני רשאי הזוכה לפתוח תיק הוצאה לפועל נגד חייב המתגורר בקריית שמונה, בלשכת ההוצאה לפועל הממוקמת באילת.
מטבע הדברים במצב מעין זה שבו הלשכה שבה מתנהל התיק בעניינו של החייב ממוקמת במרחק רב ממקום המגורים שלו, נתקל החייב בקושי משמעותי לנהל את ההליכים המורכבים. חשוב מאוד להבין כי ברוב התיקים המתנהלים נגד חייבים בהוצאה לפועל, ישנו חוסר איזון מובנה מבחינת מערך הכוחות: בעוד שיותר מ- 90 אחוז מהחייבים הם אנשים פרטיים, יותר ממחצית מהזוכים הם חברות או גופים גדולים כמו בנקים או חברות תקשורת למשל.
לכך ניתן להוסיף את העובדה שרוב רובם של החייבים המתנהלים נגדם תיקים בהוצאה לפועל נמצאים במצב כלכלי ירוד במיוחד וכפועל יוצא מכך מתקשים לשלם לעורך דין שיטפל בתיק המתנהל נגדם. לאור זאת, חייב שתיקו מתנהל בלשכת הוצאה לפועל המרוחקת ממקום מגוריו, יתקשה באופן משמעותי למצות את האפשרויות המשפטיות שלו. כל זה מבלי להזכיר כמובן את ההוצאות שבהן יצטרך לעמוד לצורך ההגעה ללשכה.
החיסרון של סמכות מקומית הוצאה לפועל: ניצול החוק לרעה על ידי הזוכים
לא צריך להיות משפטן מנוסה ובקיא, כדי להבין שישנם זוכים רבים הבוחרים להגיש את הבקשות שלהם לפתיחת תיקים נגד חייבים, בלשכות הממוקמות במרחק רב ממקום המגורים של החייב. ניצול זה של הפריבילגיה הקבועה בתקנות סדר הדין האזרחי והמציאות בשטח, הם ככול הנראה מה שהוביל את חברת הכנסת קארין אלהרר ומספר חברי כנסת נוספים, להגיש הצעת חוק מהפכנית במטרה לשנות את המצב הקיים.
הצעת חוק ההוצאה לפועל (תיקון – סמכות מקומית ) התשע"ה – 2015
הצעת החוק חותרת לכך שאת הבקשה לביצוע פסק הדין, יוכל הזוכה להגיש אך ורק בלשכת ההוצאה לפועל הסמוכה לבית המשפט שבו ניתן פסק הדין שיש לבצע. מטרת ההצעה היא לשפר עבור החייב את הנגישות של הלשכה שבה מתנהלים ענייניו ולהוזיל את העלות של הפעולות שבאפשרותו לבצע בלשכה, שיש בהן כדי לסייע לו להסדיר את חובו. התקווה היא שהשיפור בנגישות יוביל להגשה של בקשות רבות יותר מצדו של החייב וכן יגביר את מידת ההשתתפות שלו בהליכים שיוזם הזוכה. כל זאת על מנת לסייע להגנה של החייב, הנמצא מראש בעמדת נחיתות.