רבים לא יודעים זאת, אבל עד לשנות ה-70 של המאה הקודמת, תחום הבנקאות והדינים הקשורים אליו, לא נלמדו בפקולטות למשפטים בישראל.
כיום לעומת זאת, מדובר בתחום מפותח בצורה בלתי רגילה ועורכי דין רבים מתמחים בהיבטים ספציפיים מאוד בתוך התחום המשפטי המורכב והמגוון הזה.
ישנם שני תחומים עיקריים בדיני הבנקאות: התחום הארגוני חולש על התפקוד הפנימי של המערכת הבנקאית ויחסי הגומלין שבין הבנק המרכזי למערכת הבנקאית ואילו התחום העסקי מתמקד ביחסים שבין הבנק ללקוח, כלומר במיקרו ולא במאקרו.
מטבע הדברים את רוב האוכלוסייה צריכים לעניין בעיקר הדינים הכלולים בתחום העסקי, המתמקד ביחסים שבין הבנק ללקוח, המוסדרים בחוזה.
מה הם המקורות המשפטיים בדיני הבנקאות?
ישנם מספר מקורות משפטיים בדיני הבנקאות כשבין היתר מדובר במקורות הבאים:
- החקיקה הכללית – חוק המשכון, חוק הערבות, חוק ההוצאה לפועל, חוק החוזים האחידים, חוק הירושה, חוק הגנת הפרטיות ועוד רבים אחרים.
- החקיקה הבנקאית המיוחדת – חוק הסדרת העיסוק בייעוץ להשקעות, חוק כרטיסי חיוב, חוק שיקים ללא כיסוי, פקודת השטרות ועוד.
- הפסיקה של בית המשפט העליון.
- החוזה הנחתם בין הבנק ללקוח.
- הנוהג הבנקאי.
די בכך בשביל להבין מדוע כל ניסיון של אדם מן היישוב להתמודד ללא סיוע מקצועי עם המערכת הבנקאית במקרה של תביעות או עוול ברור, נידון לכישלון. תחום דיני הבנקאות הוא בין המורכבים ביותר בעולם המשפט ומעבר לזה, מדובר בתחום המתעדכן ומשתנה ללא הרף. אי לכך, רק אדם ה"נושם" את התחום, יכול להישאר עם אצבע על הדופק של התחום המשפטי הדינמי הזה.
דיני בנקאות: החובות של הבנק כלפי הלקוח
בדרך כלל כשעוסקים בלקוחות, בנקים וחובות, מתמקדים בעיקר בחובות הכספיים שצוברים הלקוחות, אך כעת ברצוננו לפרט דווקא אודות החובות שחבים הבנקים ללקוחותיהם מתוקף דיני הבנקאות השונים. להלן כמה מהם על קצה המזלג:
- חובת האמון בין הבנק ללקוח – הבנק מחויב להזהיר את הלקוח מתוקף חובת האמון ובשום אופן לא להטעות אותו מתוך אינטרס כלכלי (של הבנק). בנוסף הבנק לא רשאי להציע ללקוח לבצע פעולה כזו או אחרת שיש לו (לבנק) עניין בה, מבלי לומר לו בצורה מפורשת שהוא בעל עניין וכי הוא פועל לא לטובת הלקוח בלבד אלא לטובתו. את חובת האמון ניתן להשליך על מגוון רחב ביותר של מקרים.
- החובה הציבורית – דיני הבנקאות מתייחסים בהרחבה לחובה הציבורית של הבנק. הבנקים הלכה למעשה ממלאים מגוון תפקידים מעין ציבוריים ומחזיקים באמצעים טכניים, ידע, כישורים וכלים רבים שלא מצויים בידי האזרח, הנותן בהם אמון מלא.
- חובת תום הלב של הבנק כלפי הלקוח– נכון לכתיבת שורות אלה, הבנקים בישראל לא מחויבים להעניק ללקוחות שלהם מסגרת אשראי. עצם האפשרות של הבנק להפעיל שיקול דעת בסוגיה זו מעניק לו כוח רב מול הלקוח. לפיכך הבנק מחויב לגלות אחריות רבה כלפי הלקוח המבקש לקבל אשראי. כמו כן בכל מקרה שבו הבנק מתכוון להפחית את האשראי, עליו להתריע על כך בפני הלקוח, לנמק את ההחלטה שלו בצורה מפורטת וכן לאפשר לו לתקן את כל הנדרש כדי למנוע את השינוי. כל הפרה של חובה זו עשויה לחשוף את הבנק לתביעה משפטית בגין הנזקים שנגרמו ללקוח.
מטבע הדברים איש לא מצפה מלקוחות הבנק להכיר לעומק את דיני הבנקאות ולכן בכל מקרה שבו ישנה "תחושת בטן" המצביעה על כך שהבנק עבר על דיני הבנקאות ולא כיבד את חובותיו כלפי הלקוח, מומלץ לגשת ללא דיחוי להתייעצות עם עורך דין המייצג לקוחות מול הבנקים.
למה לבחור במשרד שלנו?
למשרד עורכי הדין דורה כהן ויצמן ניסיון עשיר של למעלה מ 17 שנים בליווי וייצוג משפטי בכל הקשור לדיני הבנקאות. ברבות השנים משרדינו ייצג מאות רבות של לקוחות בתביעות בנקאות עם אחוזי הצלחה גבוהים. לעורכי הדין במשרד עורכי הדין דורה כהן ויצמן מוניטין וידע רב ולזכותו תקדימים רבים.
משרד עורכי הדין דורה כהן ויצמן אף נבחר ע"י חברת BDI כאחד ממשרדי הבוטיק הטובים הטובים בארץ בתחום חדלות הפירעון, פירוקים/כינוסים והסדרי חוב.
חייגו עכשיו לטלפון : 03-6093833 או הקליקו כאן להשארת הודעה. עורך דין מומחה לדיני בנקאות ישמח לחזור אליכם בהקדם.