בשנת 2009 עברו המערכת וחוק ההוצאה לפועל תשכ"ז-1967 (להלן: החוק) טלטלות מרחיקות לכת וזאת במטרה להעלות את שיעור גביית החובות מכלל התיקים שעמד עד הרפורמה על 8 % בלבד.
לפי הצעת החוק, מטרות תיקון 29 הן יעול גביית החובות לצד שמירה על זכויות החייבים. לשם יעול ההליכים הוקם המסלול המקוצר לגביית חובות שסכומם לא עולה על 10,000 שקלים, הוקמה רשות אכיפה וגבייה הנפרדת ממערכת בתי המשפט וננקטו מהלכים נוספים.
אפס כי עוד מוקדם לומר בפרספקטיבת הזמן מהי נפקות הרפורמה בעניין זה כבר נחלקו דעות הצדדים לכאן ולכאן.
יש לך שאלות? זקוק לסיוע משפטי? חייג חינם: 1-800-800-891
האם הרפורמה מייעלת או פוגעת בהליכי הגבייה?
במסגרת הרפורמה נערכו מספר שינויים ארגוניים, פרוצדוראליים ומהותיים בחוק ובמערכת הקיימים. בעבר הליכי הגבייה היו דומים לכל סכומי החוב. כעת הוקם מסלול שמיועד לייעול הגביה בסכומי חוב נמוכים.
הפניה למסלול המקוצר מציעה מספר יתרונות לזוכים. בשונה מהיחידות האחרות, המסלול המקוצר פועל באופן אקטיבי לגביית החוב בסוגים שונים של תיקים באמצעות עיקולי רכב ועיקול צד ג'. לשם גביית החוב עומדת לרשות היחידה גישה למאגרים רבים המספקים תמונה עדכנית על מצבו הכלכלי של החייב.
אפס כי המגבלות שחלות על מסלול הגבייה המקוצר שטילות צל של ספק על היעילות של הליך זה . ראשית, אפשרות הפניה למסלול המקוצר מותנית בכך שהחייב לא הוכרז כמוגבל באמצעים ולא נפתח תיק איחוד.
לא ניתן לגבות באמצעות ההליך חובות בתיקי משכנתאות, צו עשה ובתיקי מזונות. התערבות המערכת במסלול זה היא מזערית וההחלטות בו מתקבלות על ידי הרשמים בלבד ללא ניהול דיונים וללא קבלת קהל. החיסרון לחייב הוא שהחייב לא זכאי לקבל את שכר טרחת עורך דין מלבד במקרים בהם התנהל דיון.
סמכויות הרשמים ושיפור הליכי הגבייה
שינוי נוסף הוא ביטול משרת ראש לשכת ההוצאה לפועל ומינוי במקום של מספר רשמי הוצאה לפועל להם הוקנו סמכויות מורחבות מאלו שהיו לראשי הלשכות.
הרשמים מורשים כעת לאסוף מידע על הנכסים ומצבו הכלכלי של החייב הן מגופים ממשלתיים והן מגופים פרטיים. מלבד ליקוט המידע החוק מסמיך את הרשמים גם להקפיא את הדרכון, כרטיס האשראי ורישיון הנהיגה של החייב כאמצעי לחץ לתשלום החוב. צעדים אלו נלווים לסמכות העיקול של נכסי וכספי החייב.
כאמור במקביל לשיפור יעילות הליכי הגבייה שמה לה הרפורמה את המטרה לבצר את זכויות החייבים. ברם יש מי שטוענים שביצור זה נעשה תוך פגיעה ביעילות הליכי הגבייה.
במסגרת הרפורמה תוקן סעיף 70 (א) לחוק ההוצאה לפועל כך שלא ניתן לאסור אדם על כל סכום חוב ולא ניתן להוציא למשתמט מתשלום החוב צווי מאסר באופן מיידי.
כתוצאה מכך יש הטוענים כי יעשה שימוש בצווי המאסר לעיתים רחוקות בלבד. לצד זאת נאסר גם על עיקול טלוויזיה, מחשב, או טלפון של החייב שיכולים להיות בעלי ערך כספי גבוה.
יש לך שאלות? זקוק לסיוע משפטי? חייג חינם: 1-800-800-891