המוציא לפועל הינו הגורם, אשר אמון על ביצועם הלכה למעשה של הסנקציות והצעדים, הננקטים נגד החייב במסגרת הליכי הוצאה לפועל.
בהיבט מבנה ארגוני מורכבת מערכת ההוצאה לפועל מלשכות שונות, בפריסה ארצית, כאשר בראש כל לשכה מכהן ראש ההוצאה לפועל ולצידו המוציא לפועל.
תפקידו של המוציא לפועל הינו מנהלי במהותו ובגדריו נכללים אחריות על ביצוע הליכי הוצאה לפועל וניצוח על תפקודה השוטף של הלשכה.
המוציא לפועל משמש יד ימינו של ראש ההוצאה לפועל בניהול הלשכה ובביצוע פעולותיו כפוף להנחיות ולהוראות ראש ההוצאה לפועל.
יש לך שאלות? זקוק לסיוע משפטי? חייג חינם: 1-800-800-891
שינוי הגדרת תפקידו של מוציא לפועל בישראל
התיקון האחרון לחוק ההוצאה לפועל (תיקון 29) שנכנס לתוקפו אשתקד, הנהיג הפרדה בין מערכת ההוצאה לפועל לבין הרשות השופטת באופן זה, ששופטי ורשמי בית משפט השלום אינם מוסמכים עוד לדון בענייני הוצאה לפועל.
בהתאם לכך הפך תיאור תפקידו של ראש ההוצאה לפועל לרשם ההוצאה לפועל ותואר תפקיד המוציא לפועל שונה למנהל לשכת ההוצאה לפועל.
מינוי מוציא לפועל – סמכויות המוקנות ע"פ חוק
מוציאים לפועל מתמנים על ידי שר משפטים ודבר מינויים מתפרסם ברשומות.
מקור סמכותו של המוציא לפועל נגזר מסוג הפעולה המבוצעת:
בפעולות מנהליות נתון בידיו מנדט עצמאי ואינו נזקק לצו או הסמכה כלשהם לצורך נקיטת צעדים בהקשר זה. בעת ביצוע פסק דין לפי חוק ההוצאה לפועל נקנית סמכות המוציא לפועל מכוח צו מפורש מטעם ראש ההוצאה לפועל.
ראש ההוצאה לפועל אמון על בחינת הבקשות השונות, המוגשות על ידי הזוכה והחייב וקבלת החלטות בעניינן. במסגרת סמכותו דן בטענת פרעתי, המוגשת על ידי החייב, מאשר בקשות לעיקולים ולהוצאת צווי מאסר, עורך חקירות לגבי היכולת הפיננסית של החייב ובהתאם להתרשמותו מכריז על החייב כמוגבל באמצעים / מורה על איחוד תיקים.
המוציא לפועל מהווה הזרוע הביצועית, האמונה על ישום הליכי הוצאה לפועל הלכה למעשה, ביצוע צווי והוראות ראש ההוצל"פ מהפן הלוגיסטי ולרבות אחריות על סדרי המנהל בלשכות השונות.
את ביצועם של הליכים, הנכללים בסמכותו, רשאי המוציא לפועל להאציל לפקידי בית המשפט, שמונו לכך באופן יעודי. בנוסף, הוא רשאי להאציל את הסמכות לאדם אחר, שהסכים לעשות כן ונמצא על ידי המוציא לפועל כשיר לביצוע ההליך.
לגבי שורה של בקשות, המוגשות על ידי הזוכה, קובע סעיף 4א לחוק ההוצאה לפועל, כי שר המשפטים רשאי לקבוע בצו הקניית סמכות דיון והחלטה בבקשות אלה בידי מוציא לפועל, סגנו או ממלא מקומו בהיעדרו (למעט בקשות דוגמת מאסר החייב, טענת "פרעתי" ובקשות נוספות).
הוצאת צו כאמור מוגבלת בזמן וטעונה קבלת אישור ועדת חוקה, חוק ומשפט בכנסת.
הרציונל העומד מאחורי הדבר הינו להקל במעט על העומס הרב, המוטל על כתפי ראש ההוצאה לפועל, אולם עד היום טרם נעשה שימוש בסמכות זו.
שיקול דעתו של מוציא לפועל בעת מילוי תפקידו
ראש ההוצאה לפועל אמון על ביצוע פסקי דין, הניתנים על ידי מערכת המשפט בישראל. בהיבט זה אינו רשאי לערער אחר עצם הביצוע ועליו לקיים את פסק הדין ככתבו וכלשונו. מהאמור משתמע, כי למוציא לפועל, הכפוף לראש ההוצאה לפועל, לא מסור שיקול דעת בהקשר ביצוע פסק הדין.
בנוסף, המוציא לפועל אינו רשאי להשהות או לא להתחיל בנקיטת הליך אלא על פי החלטה, הניתנת בעניין על ידי ראש ההוצאה לפועל.
יש לך שאלות? זקוק לסיוע משפטי? חייג חינם: 1-800-800-891